Wednesday, December 5, 2012

Muntah si Ikan Paus Sperma...


Saya terjumpe artikel ini...."Tidak mustahil jika kita menjadi seorang jutawan dalam sekelip mata. Itu yang terjadi kepada seorang budak lelaki apabila menjumpai bongkahan batu yang merupakan muntah ikan paus di pesisir pantai."........MUNTAH IKAN SAHAJA OKEHHHH!  :)

Tahukah anda bahawa muntah ikan Paus sangat mahal? Itulah yang ditemui oleh seorang budak lelaki yang tinggal di Bournemouth, Britania Raya. Budak yang beruntung ini adalah Charlie Naysmith 8 tahun. Ketika dia sedang berjalan-jalan di tepi pantai Hengistbury Head, dia ternampak sebuah bongkahan agak besar yang menyerupai batu

Bentuknya yang tidak rata dan berwarna kuning keemasan membuat Charlie berfikir ini adalah jenis batu yang biasa ditemui di tepi pantai.
~ Taraaaaaaa.....inilah dia ghupeenye "si muntah ikan" itewwwwww... ~

~ agak2nye lahh...budak ni dok pegang2 "muntah ikan" nii ade bauu tak?? hehehehe.......  ~
Akan tetapi, orangtuanya tidak cepat mengambil keputusan begitu saja, mereka trus meneliti bongkahan unik tersebut. Ternyata, itu bukanlah batu melainkan muntah ikan Paus Sperma yang sudah mengeras kerana sudah lama terkena paparan sinar matahari dan zat garam dari air laut.
Faktanya, muntahan Paus Sperma ini banyak dicari oleh pembuat perfume kerana kandungan kimia di dalamnya mampu membuat aroma perfume bertahan lebih lama. (haaa rupe2nye perfume2 yg mahal2 tu yg tahan lame tuu dalm nye ade muntah ikan la kaedahnye ekk....camm bluweeekkkk! )  (*_*)
Harga 500grm kotoran/limbah paus bisa mencapai 10.000 dollar Amerika Sedangkan, untuk ukuran bongkahan muntah paus yang ditemukan Charlie, harganya boleh mencapai 63.000 dollar Amerika . (dasatt takk?? dasat kann.........fuhh kalau lah aku ni budak kecik nii  masyukkkkk...)
Dengan jumlah yang sangat besar itu, Charlie buleh menjadi jutawan cilik mendadak, hanya kerana kebetulan menemui muntahan ikan paus sperma tersebut.
Untungnya la haiii budak kecik ni kerana berjaya menjadi seorang jutawan dalam sekelip mata jee,. Siapa sangka niatnya hanya berjalan-jalan di tepi pantai dan menemukan dengan muntah ikan paus. kok camni ai pun nak jalan2 kat pantai lahh..mane tauu kok2 jumpe muntah ikan ni huhuhuhu kayoooo mokcikk..hehe..tp jgn plak teramik muntah si dugongg kan tak pasal2 lakk..ahakksss!

(artikel dipetik dari melayukini.net)........

as always,

Kerin Ahmad
0196209970
khairina.asra@gmail.com 

4 comments:

  1. budak jutawan???.....tapi news kat atas ni kata muntah paus yang ditemukan Charlie harganya boleh mencapai "63,000 dollar Amerika"....tak smpai 1 juta pun lagi....LOL

    ReplyDelete
  2. mau tanya harga yang serius berpa Pa maaf boleh di infokan ke : Tembagapura @gmail.com

    ReplyDelete
  3. atau hubungin saya di 082158503411

    ReplyDelete
  4. Yang punya muntahan paus / ambergris ,dengan ciri2 :
    * Bongkahan seperti batu tapi tidak seberat batu
    * Warna hitam kecoklatana, abu2, agak kekuningahn, ada serpihan tulang cumi2.
    * Baunya amis dan seperti kotoran kucing. terkadang berbau tembakau dan ada bau manis.
    * apabila dibakar atau ditempelin paku panas, akan melelh seperti madu hitam.
    * Mengapung diatas air.
    Apabila ada punya atau menemukan barang seperti ciri2 diatas, saya akan beli.
    silahkan hubungi saya
    Anton
    HP : +6281263706029 (WA)
    BB : 29FE9343
    Email : kartono30_salwa@yahoo.co.id

    ReplyDelete